PeBeKa zakończyła realizację robót konstrukcyjnych związanych z budową przystanku „Kurlandzka – Piaśnicka” i tunelu wraz z rampą wyjazdową w Poznaniu. Tramwaje już wyruszyły w trasę.
Nowa pętla tramwajowa Franowo (ma być garażem dla 150 tramwajów) otworzyła kolejną część Poznania dla układu komunikacyjnego od os. Lecha do Franowa.
Inwestycję zrealizowało konsorcjum, w skład którego weszły firmy Bilfinger Berger Budownictwo
z Warszawy, ZUE z Krakowa oraz Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa z Lubina. Celem było połączenie nowej zajezdni na Franowie z istniejącą siecią tramwajową, a także stworzenie szybkiego i bezkolizyjnego połączenia tramwajowego terenów położonych wzdłuż ulic Piaśnickiej
i Kurlandzkiej oraz centrum handlowego M1.
– Trasa tramwajowa na Franowo to kolejna ważna inwestycja z zakresu inżynierii metropolitalnej, którą zrealizowaliśmy w konsorcjum z Bilfinger Berger Budownictwo i ZUE. Podobnie jak budowa łącznicy na lotnisko Okęcie, także i ta realizacja ma wielkie znaczenie dla mieszkańców – mówi Jacek Kulicki, prezes PeBeKa. – Cieszymy się, że uczestniczyliśmy w kolejnym ważnym projekcie, że mogliśmy wykorzystać posiadaną wiedzę i specjalizację, a także zdobyć nowe doświadczenia. Teraz z efektów naszej wspólnej pracy będą korzystały setki tysięcy osób .
W ramach zapisanego w kontrakcie zakresu prac PeBeKa wykonała część robót konstrukcyjnych związanych z budową przystanku „Kurlandzka – Piaśnicka” i tunelu wraz z rampą wyjazdową. Dwukomorowy tunel (każdy tor w odrębnej komorze) przedzielony jest żelbetową przegrodą środkową, a jego długość wraz z przystankami wynosi 1067,2 m. Konstrukcję nośną tunelu PeBeKa wykonała w oparciu o technologie ścian szczelinowych. Prowadzi do niego rampa wyjazdowa
o długości 186 m. Wykończenie ścian szczelinowych wykonano w postaci ściany ryglowej
z elementami ściennymi w postaci płyt ognioodpornych (tunel) i dźwiękochłonnych (rampa). Natomiast sam przystanek tramwajowy (o długości 85,3 m i szerokości 25,3 m) to dwa perony dla obsługi obu kierunków i rozdzielające je podwójne torowisko. Do każdego peronu prowadzą schody, a oprócz tego obie strony są połączone kładką dostępną z poziomu parteru i skomunikowaną z peronami za pomocą wind.
Budowa nowej trasy wraz z jej wszystkimi elementami kosztowała Poznań około 225 mln zł. Połowa pieniędzy została pozyskana z unijnej dotacji.
fot materiały ZTM Poznań