Ewelina Romańczuk od ponad roku prowadzi sklep Żabka w Lubinie. Wcześniej pracowała w sektorze handlu i bankowości, miała też swój market odzieżowy. Świetnie odnalazła się w roli franczyzobiorczyni i obecnie aktywnie rozwija się przy szerokim wsparciu sieci. Z powodzeniem łączy również życie zawodowe z osobistym. Na start biznesu otrzymała wyposażoną i zatowarowaną placówkę oraz szkolenia, przy wkładzie własnym wynoszącym jedynie ok. 5 tys. zł.
Pani Ewelina z handlem związana jest od ponad 17 lat, ale przed rozpoczęciem działalności z Żabką nie miała do czynienia z sektorem spożywczym. Pełniła stanowiska menedżerskie, a także prowadziła dwa własne markety odzieżowe. Przez pewien czas zatrudniona była również w bankowości. Choroba, z którą musiała się zmierzyć, jeszcze bardziej zmotywowała ją do rozważenia zmiany swojej sytuacji zawodowej.
Jak podkreśla Ewelina Romańczuk: – Najbardziej lubię pracować na własną rękę. Dodatkowo jestem po studiach z zarządzania zasobami ludzkimi, a kontakt z drugim człowiekiem daje mi dużo satysfakcji. O otwarciu własnej Żabki myślałam od jakiegoś czasu, obserwując prężny rozwój sieci na przestrzeni ostatnich lat. Ponad rok temu zgłosiłam się do Żabki, przeszłam proces rekrutacji i szkolenia, rozpoczynając nowy rozdział w moim życiu.
Co najbardziej ceni Pani we współpracy z siecią?
Bardzo doceniam szerokie wsparcie, którym Żabka obejmuje franczyzobiorców. Duże znaczenie mają nowoczesne narzędzia technologiczne, które ułatwiają mi codzienne wykonywanie obowiązków. Wśród nich jest aplikacja Cyberstore w telefonie, która pozwala na zdalne składanie zamówień czy bieżące sprawdzanie wyników sprzedażowych mojej placówki. Ogromnym plusem jest także komunikacja na linii franczyzobiorca – sieć. Jest to dla mnie podstawa efektywnej współpracy.
Co dla Pani stanowi największe wyzwanie w działalności pod szyldem Żabki?
Dużym wyzwaniem było dla mnie zbudowanie zespołu ludzi, któremu mogłam zaufać i powierzyć obowiązki – na szczęście po kilku miesiącach udało mi się go stworzyć. Nie miałam nigdy wcześniej styczności z handlem spożywczym. Potrzebowałam zatem nauczyć się gospodarowania stanami magazynowymi, tak aby zmaksymalizować sprzedaż, a ograniczyć straty. Ponadto musiałam wdrożyć się w sam model franczyzowy, z zasadami i wymogami obowiązującymi w sieci.
Czy prowadzenie biznesu w postaci sklepu franczyzowego w niedużej miejscowości jest opłacalne?
Znam bardzo dobrze klientów, zbudowałam pozytywne relacje z moimi sąsiadami, którzy w moim sklepie regularnie robią zakupy bądź korzystają z usług dodatkowych. Ich opinie o mojej placówce są bardzo motywujące. Ten biznes sprawdza się zatem niezwykle dobrze także w mniejszych miejscowościach, takich jak Lubin. Mam poczucie wymiernych korzyści, w tym finansowych, a także nieustannego rozwoju. Od jakiegoś czasu jestem trenerką ds. szkoleń, wspierając osoby rozpoczynające biznes z siecią we wdrożeniu się, a w tym roku znalazłam się również w gronie Ambasadorów Franczyzy – w tej roli na bazie własnego doświadczenia będę przybliżać wszystkim zainteresowanym franczyzę z Żabką. Mam dalsze, ambitne plany rozwojowe. Przy tych wszystkich aktywnościach udało mi się zachować równowagę między zawodową, a osobistą sferą życia.
Co jest kluczowe do powodzenia biznesu franczyzowego?
Na pewno w prowadzenie własnego sklepu należy włożyć sporo energii i pracy, szczególnie przez pierwsze miesiące. Potrzeba też entuzjazmu, zaangażowania i biznesowego podejścia. Oczywiście nie mniej istotne jest zbudowanie dobrego, zaufanego zespołu. Poza tym nie można pod żadnym pozorem poddawać się przy małych niepowodzeniach.
Żabka na wiele sposobów wspiera franczyzobiorców w rozwoju ich działalności. Na start otrzymują wyposażony i zatowarowany sklep, korzystają też z ponad 25-letniego doświadczenia sieci, pomocy serwisowej, IT czy bezpośrednich dostaw do sklepów. Objęci są ubezpieczeniem zbiorowym „Polisa na biznes”, które na zasadach określonych z zakładem ubezpieczeń chroni ich od różnych nieprzewidzianych sytuacji mogących pojawić się podczas prowadzenia własnego biznesu i zapewnia stabilność finansową w momencie zakończenia współpracy. Do dyspozycji mają także narzędzia technologiczne ułatwiające prowadzenie placówek i zarządzanie personelem, czy dostęp do bezpłatnych szkoleń, dzięki którym mogą rozwijać własne kompetencje.
Aby rozpocząć biznes z Żabką, niezbędny jest kontakt z jej przedstawicielem, na przykład poprzez wypełnienie formularza kontaktowego na www.franczyza.zabka.pl/pl/. Po wstępnej rozmowie, kandydat na franczyzobiorcę przechodzi kilkuetapowy proces rekrutacji, na który składają się spotkania z partnerem odpowiedzialnym za rekrutację i managerem, a także szkolenia w sklepie trenerskim zakończone egzaminem. Ważne jest podejście osoby, która chce poprowadzić placówkę franczyzową pod szyldem Żabki, powinna ją charakteryzować motywacja, zaangażowanie czy umiejętności komunikacyjne. Przyszły franczyzobiorca musi również zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, będąc bowiem indywidualnym przedsiębiorcą, we franczyzowym modelu biznesowym, samodzielnie reguluje kwestie związane z zatrudnieniem czy opłaceniem podatków.
Więcej na stronie: www.zabka.pl/franczyza