Tylko drogą elektroniczną od 1 stycznia 2018 płatnicy VAT mogą przesyłać do Urzędu Skarbowego ewidencje. Muszę też opamiętać o plikach JPK. Lubińska skarbówka zachęca do zadawania pytań i wizyt. Specjalne spotkanie z  pracownikami urzędu przeznaczone dla płatników VAT będzie miało miejsce 17 i 24 lutego w siedzibie tej instytucji przy ul. M.C. Skłodowskiej.

 

Od 1 stycznia tego roku dla płatników VAT przygotowano sporo nowości.

Od początku tego roku wszystkie ewidencje prowadzone dla celów VAT. Na podstawie danych zapisanych w tych ewidencjach będzie przygotowywany plik, który należy przesłać do 25 lutego do Ministerstwa Finansów. Prosimy, by podatnicy o tym pamiętali. Wszystkie rozliczenia dla celów VAT od tego roku są składane wyłącznie w wersji elektronicznej. Odchodzimy w ogóle od wersji papierowych. JPK, czyli elektroniczne pliki kontrolne, to nic innego, jak ewidencja vatowska, ewidencja zakupów i sprzedaży, którą podatnik dotąd prowadził albo papierowo albo elektronicznie. Od stycznia prowadzi wyłącznie elektronicznie. Tę ewidencję w formie jednolitego pliku po prostu przesyła do Ministerstwa Finansów. Ważna sprawa – papierowe deklaracje nie będą uznawane za zeznania złożone skutecznie. W tym przypadku też wymaga się wersji elektronicznej – informuje Dariusz Polakowski, naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubinie.

Żeby tego dokonać płatnikowi jest potrzebny profil zaufany. Ci, którzy prowadzą działalność i korzystają z usług biur rachunkowych nie muszą o nic się martwić. Biura księgowe posiadają odpowiednie narzędzia do przesyłania ewidencji deklaracji. Ci jednak, którzy samodzielnie rozliczają się z Urzędem Skarbowym z finansowych zobowiązań muszą być czujni i zdobyć odpowiednią wiedzę.

Przynajmniej na rok 2018 Ministerstwo zrobiło ukłon w stronę podatników, bo jeszcze do niedawna podpisać te pliki można było na dwa sposoby: albo podpisem kwalifikowanym, który nie każdy podatnik posiadał, a do tego licencja na ten podpis była odpłatna więc był to dodatkowy kłopot. Drugi to kwestia posiadania profilu zaufanego i podpisania przez ten profil, który mógł być nadany zarówno w ZUS, jak i w Urzędzie Skarbowym oraz w banku podmiotu. Od stycznia tego roku podpisane jest rozporządzenie, które na rok 2018 pozwala podpisywać pliki elektroniczne przychodem sprzed dwóch lat. Jest to podobne, jak w zeznaniach rocznych, które podatnicy składają elektronicznie – wyjaśnia naczelnik Dariusz Polakowski.

Urząd Skarbowy w Lubinie w soboty 17 i 24 lutego będzie czynny od 9:00 do 13:00. – To jest akcja ogólnopolska. Wtedy będą dyżury i zapraszamy. Obecni będą pracownicy, którzy  obsłużą zarówno profil zaufany, ale też przekażą  wyjaśnienia w kwestii plików JPK – zapewnia naczelnik lubińskiego Urzędu Skarbowego.

Poprzedni artykułMiedziowi będą szkolić by pomóc chorej Martynce
Następny artykułDachowanie BMW pod Krzeczynem