Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak wziął udział w konferencji prasowej, podczas której PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę wartą prawie 190 mln zł na modernizację 40 km linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Głównym efektem inwestycji będzie poprawa systemu komunikacji na Dolnym Śląsku. Odnowionych będzie 10 stacji i przystanków. Dodatkowy przystanek powstanie w Lubinie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (21 lipca) w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim umowę na realizacje zadania „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów”. Głównym efektem inwestycji będzie poprawa systemu komunikacji na Dolnym Śląsku.
Podpisanie umowy na modernizację linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów to dla mnie niezwykle ważne wydarzenie. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie połączą najważniejsze miasta Zagłębia Miedziowego – Głogów, Lubin i Legnicę. Wiem od mieszkańców i samorządowców, że wszyscy na to bardzo czekają. Zwiększy się dostępność do kolei oraz nastąpi wzmocnienie gospodarcze naszego regionu. Trzymam kciuki za sprawne przeprowadzenie wszystkich prac – mówi Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski.
Dzięki inwestycji PLK powstanie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Dwukrotnie szybciej – 120 km/h pojadą pociągi pasażerskie. Czas przejazdu skróci się o połowę z ponad godziny do ok 30 min.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kolejna umowę, która usprawni komunikację regionalną. Efektem będzie możliwość przywrócenia ruchu pasażerskiego z Legnicy do Rudnej Gwizdanów i lepsze połączenia między miastami województwa dolnośląskiego. Zmodernizowana linia istotnie zwiększy możliwości przewoźników towarowych – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na 10 stacjach i przystankach poprawi się standard obsługi pasażerów. Odnowione perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów. Obiekty będą dobrze oświetlone i wyraźnie oznakowane. Uwzględniony jest odpowiedni dostęp dla osób o ograniczonej mobilności. Planowana jest budowa nowego przystanku Lubin Stadion. Będzie on położony w odległości ok. 1,5 km od stacji Lubin Górniczy. Nowy, funkcjonalny peron będzie wyposażony m.in. w wiaty, siedzenia oraz pochylnie ułatwiające dostęp do obiektu.
Istotnie zmienią się warunki dla transportu towarowego. Składy z ładunkami pojadą nawet 80 km/h. Sprawny transport będzie efektem m.in. wymiany 36 rozjazdów i odnowienia 65 obiektów inżynieryjnych. Zakres przewidzianych prac na 40 km obejmuje m.in. tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych znacznie zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów i kierowców. Budowa nowego wiaduktu kolejowego na stacji Koźlice dodatkowo usprawni i system komunikacji.
Na dolnośląskiej sieci kolejowej trasa Legnica – Rudna Gwizdanów jest „łącznikiem” między magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką, łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin). Obecnie na linii Legnica – Rudna Gwizdanów prowadzony jest tylko ruch towarowy.
Wartość całego projektu POIiŚ 5.2-7 „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów” to 196 mln zł (netto). Dofinansowanie unijne: 130 574 734 zł (netto)
Wartość podpisanej dziś umowy to 189 986 974 zł (netto), a dofinansowanie unijne : 126 436 332 zł (netto).
Wykonawcą prac jest TORPOL S.A. Czas realizacji do końca 2019 r.
inf/fot: Dolnośląski Urząd Wojewódzki
Nareszcie… A “panujący nam’ nie będzie nas więcej okłamywał, bo z jego obiecanek nigdy nic nie wychodziło. Ale za swoje obiecanki pojawiające się przed wyborami władców miasta, błyszczał i dostawał kolejną szansę, a tu widać że nigdy nie był władny w tej kwestii.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.