Zrozumieć internet, nauczyć się podstaw programowani i mieć przy tym sporo frajdy i zabawy – tak w kilku słowach można opisać zajęcia lekcyjne w SP 9 w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej prowadzonego na całym świecie.

 

 

Godzina Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week, USA), jest największą inicjatywę edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów z całego świata. W Szkole Podstawowej nr 9 w Lubinie od 5 do 9 grudnia 2016 roku oprócz lekcji w pracowniach komputerowych w Scratchu odbywały się również nietypowe zajęcia z kodowania, do których nie było potrzebne przygotowanie informatyczne czy w zakresie programowania.
– Nie wszyscy zostaną informatykami, niektórzy wybiorą inny zawód, ale w naszym świecie informatyka to podstawa. Trzeba myśleć nietypowo, szukać błędów i starać się je poprawiać. Takie zajęcia z w ramach Godziny Kodowania miały na celu wdrażanie do podstaw planowania i programowania. Ważne są nasze umiejętności. Ważne jest to, abyśmy nie tylko klikali, ale żebyśmy zrozumieli sens Internetu. Właśnie temu służy kodowanie. Klasa V b bierze udział w ogólnopolskim programie „Cybernauci – bądź bezpieczny w sieci” i „Mistrzowie Kodowania” dzięki czemu zrodził się pomysł na stworzenie projektu dla całej społeczności szkolnej klas IV – VI, aby przez kodowanie bez komputera przypomnieć zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. – tłumaczy Krystyna Węgrzyn, nauczycielka matematyki i zajęć komputerowych w SP 9 w Lubinie.

– „W labiryncie Minotaura” to projekt, który realizowaliśmy w naszej szkole w ramach Godziny Kodowania. W czasie lekcji omawialiśmy zasady korzystania z Internetu, mieliśmy warsztaty z takim panem, z którym omawialiśmy bezpieczne strefy, robiliśmy plakaty, głosowania i oglądaliśmy różne filmiki. Już byliśmy w pewnym sensie przegotowani do kodowania. Czyli nasza klasa z panią Krystyną Węgrzyn zrobiła na środku korytarza labirynt z butelek. Mieliśmy wielką biała planszę, na której musieliśmy poukładać wszystkie butelki, aby to miało jakiś sens, żeby w tym labiryncie dojść do końca. Na początku w głowie każdy z naszej klasy układał sobie projekt, a następnie układał te butelki na zmianę. Mieliśmy dużo ślepych uliczek. Była tylko jedna dobra droga, w którą większość osób wchodziła. Wcześniej na lekcjach pisaliśmy specjalne zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Były też pytania dotyczące np. Od ilu lat można zakładać konta na portalach społecznościowych? I potem wklejaliśmy do labiryntu. Dzieci odpowiadały na pytania. Jeśli odpowiedziały źle, to po prostu wchodziły w ślepą uliczkę, a jeśli dobrze, to dochodziły do mety. Obok labiryntu rozmieszczone były plakaty z zasadami komunikacji przez Internet, nadużywania Internetu, Hejter czy kolega, i wiele innych. Podobały mi się te zajęcia ponieważ było w tym trochę zabawy, ale też nauki. Najciekawsze było to, jak układaliśmy te butelki w kształt labiryntu w czasie lekcji, a później w czasie przerw, po naszym zaproszeniu, inne klasy przechodziły przez labirynt. Klasa V b podzieliła się obowiązkami. Jedni pilnowali, czy osoby przechodzące przez labirynt czytają pytania, inni naklejali na ręce naklejki, a jeszcze inni rozdawali batony. Na pewno chciałbym, aby takich zajęć było więcej i nie mogę się doczekać kolejnych. – opowiada Alicja Wieczorek z klasy V b.

Również w ramach Godziny Kodowania  Klasa IV a z Elżbietą Tomczyszyn przygotowała kodowanie w różnych językach. Głównym hasłem było KODOWANIE w języku migowym.

– Tworzyliśmy wyrazy, na których trzeba było napisać KODOWANIE. Kodowanie polegało na tym, żeby ludzie którzy potrafią mówić i słuchać dowiedzieli się np. w języku morsa, migowym czy w języku Braille’a jak jest np. uczeń. Ja przygotowałam plakat, w którym zakodowałem dwanaście wyrazów: Lubin, Mistrzowie Kodowania, uczeń i inne. – mówił Szymon Chrzanowski z klasy IV a.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoją nazwę