Tydzień Kodowania – europejski projekt dający dzieciom możliwość zabawy, a jednocześnie nabycie umiejętność posługiwania się językiem programowania zawitał tez do Lubina. Kodowanie trwało również cały tydzień w SP 9. W programie brali udział zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. 

 

– Układaliśmy różne wieże i konstrukcje. Było bardzo fajnie, a szczególnie, że musieliśmy się dogadać. Bardzo chciałbym uczestniczyć jeszcze w takich zajęciach, bo mieliśmy współpracę i po prostu minęła nam cała lekcja na kodowaniu. Zamiast mieć zwykłą lekcję, mieliśmy super zabawę – opowiada o zajęciach Grzegorz Górnicki z klasy V b. – Dziś na lekcji matematyki tworzyliśmy różne konstrukcje z klocków. Na początku ułożyliśmy dom, ale okazało się, że nie starczyło nam klocków i wpadliśmy na pomysł z piramidą. Ogólnie zabawa była fajna, potem przenieśliśmy nasze konstrukcje na korytarz na wystawę, aby pokazać innym uczniom z naszej szkoły – dodaje Arek Lasz z tej samej klasy. – Uczniowie klasy IV b uczyli się myślenia logicznego “kodując kubeczki” na lekcji matematyki. Chłopcy z tej klasy na zajęciach komputerowych wzięli udział w konferencji online “Zakoduj się na dobrą zabawę” przygotowanej przez akademię Nask – zdradza szczegóły niecodziennych zajęć Lidia Lasz nauczycielka matematyki i zajęć komputerowych w SP 9 w Lubinie.
Klasa II a jest zakręcona na kodowanie. W piątek uczniowie zakodowali i zatańczyli taniec do piosenki “Smerfny świat” – dodaje Anna Koszewska nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP 9 w Lubinie. – Taniec z kodowaniem jest bardzo łatwy i bardzo mi się podobał, a kodowanie jest świetne. Chciałabym więcej takich zabaw z kodowaniem – zapewnia Alicja Smyk z klasy II a. – Klasa VI a przy pomocy prostych kodów ruchowych stworzyła prostą choreografię taneczną – mówi Sylwia Śmieszko nauczycielka muzyki. – Oczywiście w Tygodniu Kodowania nie zabrakło również zajęć w pracowni komputerowej, gdzie uczniowie oswajali się z językiem programowania tworząc proste skrypty w Scratchu. Mogłam zaobserwować zaangażowanie, niesamowitą dociekliwość oraz myślenie analityczne. Okazuje się, że w kodowaniu błędy są „ok”. Szkoła to miejsce, gdzie błędy podkreślane są na czerwono i kojarzą się z negatywnymi konsekwencjami. Natomiast kiedy zaczynamy programować to błędy staja się rzeczą powszechną i przez to możemy wspólnie z uczniami dochodzić w jaki sposób powstał błąd i jak go można poprawić. Trudności, jakie napotykamy ucząc się czegoś nowego przyczyniają się do kreatywności i logicznego myślenia. W prawdzie Tydzień Kodowania się kończy, lecz ta zabawa w naszej szkole trwać będzie niemal cały rok – dodaje na koniec Krystyna Węgrzyn, nauczycielka matematyki i zajęć komputerowych w SP 9 w Lubinie.

Choć uczniowie prawie zakończyli już lekcje z “kodowania” to nauczyciele wciąż pracują nad tym projektem. Klasy piąte pojadą jeszcze na wycieczkę do Milicza do Kreatywnego Obiektu Multifunkcyjnego. Nauczyciele nadal biorą udział w webinariach.

Kodowanie to nie wszystko. Szkoła już szykuje się do kolejnego projektu. Tym razem uczniowie i nauczyciele będą realizowali ogólnopolski program „Cybernauci – bądź bezpieczny w sieci”.

Poprzedni artykułMecz z Wisłą bez kibiców?
Następny artykułEko – Zdrowie „chodzi” w Zagłębiu Miedziowym