Od poniedziałku, 30 sierpnia, straż miejska ma nowe uprawnienia do nakładania mandatów. Oprócz rowerzystów, obejmują one też użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego (UTO) i urządzeń wspomagających ruch (UWR). Kiedy możemy obawiać się takiej kary?
Wyjaśnijmy najpierw powyższe skróty. UTO – to urządzenia elektryczne bez siedzenia i pedałów, jak np. deskorolka elektryczna, a UWR – to rolki, wrotki, deskorolki i tradycyjne hulajnogi. Ich użytkownicy powinni poruszać się jedynie po ścieżkach rowerowych lub chodnikach, a po jezdni – tylko amatorzy hulajnóg elektrycznych. Co to oznacza w praktyce?
– Generalnie użytkownicy wymienionych powyżej pojazdów i urządzeń powinni poruszać się po ścieżce rowerowej – wyjaśnia Artur Gałuszka, komendant Straży Miejskiej w Polkowicach. – Jeśli nie ma takiej możliwości, to użytkownicy hulajnóg elektrycznych mogą korzystać z jezdni, ale tylko tam, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/godz. Natomiast użytkownicy UTO i UWR korzystają z chodnika. Jeśli prędkość na drodze jest dopuszczona powyżej 30 km/godz., to użytkownicy hulajnóg elektrycznych mogą poruszać się po chodniku, ale prędkością zbliżoną do tej, z jaką porusza się pieszy. Powinni jednak zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszym – dodaje.
Za złamanie przepisów strażnik miejski lub gminny może ukarać grzywną – do 500 złotych. Do tej pory funkcjonariusze mogli jedynie zatrzymywać użytkowników wspomnianych pojazdów, legitymować ich i wydawać im polecenia, jak należy korzystać z drogi.
Przypominamy, że dzieci do lat 10 mogą poruszać się np. na rolkach czy na hulajnodze tylko w strefie zamieszkania i w obecności osoby dorosłej. Z kolei, osoby między 10. a 18. rokiem życia powinny mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T, aby korzystać z urządzeń elektrycznych na drodze publicznej. Jeżeli chodzi o urządzenia typu UWR, nie ma ograniczeń wiekowych ani nie są wymagane szczególne uprawnienia.
– Hulajnogi czy inne urządzenia należy pozostawiać w określony sposób, czyli na chodniku przy zewnętrznej krawędzi najbardziej oddalonej od jezdni – dodaje komendant SM. – Ma ona być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, a szerokość chodnika pozostawiona pieszym powinna wynosić 1,5 metra, aby nie utrudniać im ruchu. Niewłaściwie pozostawiona hulajnoga może zostać z holowana na koszt właściciela – podkreśla.
Dodatkowe uprawnienia strażników miejskich i gminnych w kwestii nakładania grzywien związanych z popełnieniem wykroczenia (art. 86a Kodeksu wykroczeń) nadane zostały na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 30 lipca 2021 roku.