25 nowych autobusów MAN w najnowszej technologii służy lubinianom od 1 stycznia. Największa w historii firmy inwestycja kosztowała około 30 mln złotych. Kierowcy przeszli już szkolenia. Pojazdy są wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne w Europie.
Lśniące, estetyczne, niskopodłogowe, z monitoringiem na zewnątrz i wewnątrz, na gaz, ekologiczne – to najnowsze autobusy, które na potrzeby komunikacji na terenie powiatu lubińskiego zakupił PKS Lubin S.A.
– To ogromna inwestycja. Nie tylko jedna z największych, ale największa. 10 lat temu kupiliśmy nowe autobusy MAN. To był duży zakup. Teraz w ciągu roku mamy zakup 25 autobusów nowej generacji. To ogromne przedsięwzięcie. Największa ich zaleta to ekologia. Ich paliwem jest sprężony gaz ziemny. Emisja dwutlenku węgla jest o 15 % mniejsza. Emisja tlenku azotu o 90%, ale aż o 98% zmniejszyła się emisja pyłów zawieszonych. To najgorszy składnik każdego smogu. To te pyłki powodują zmiany w płucach i są najbardziej szkodliwe dla naszego organizmu. Koszt utrzymania na pewno będzie niższy. Paliwo jest tańsze, ale sprawdzimy wszystko w tzw. praniu – mówi Kazimierz Ziółkowski, prezes zarządu PKS Lubin S.A.
– To autobus przystosowany dla niepełnosprawnych i tych, którzy mają problemy z poruszaniem się. To pojazd niskopodłogowy. Nie ma stopni między drzwiami. Poza tym funkcjonuje tu tzw. przyklęk, czyli można obniżyć podłogę przy przystanku. Poza tym jest 12 siedzeń dostępnych z niskiej podłogi. Tak to nazywamy. Oświetlenie zaś jest nowej generacji. Powoduje, że w pojeździe jest bardzo jasno, ale nie oślepia. To ważne dla kierowcy. Nic nie odbija mu się w szybie. To światło jest specjalnie opracowane. Kolorystykę można dopasować. Kierowcy są w fazie przyzwyczajania się do nowych pojazdów. Część kierowców jest już mile zaskoczonych. Jeden z nich po trzech dniach jazdy i poznaniu pojazdu określił, że jest to po prostu poezja. Tu jest skrzynia 6 – biegowa z programem samouczącym się topografii. Jest dużo ciekawostek technologicznych. To pierwsze autobusy w Polsce z takim rozwiązaniem technicznym. Jest tu efekt hybryd. To silnik elektryczny, który jest między silnikiem a skrzynią, powoduje, że ma rozwiązanie start-stop. Stojąc na przystanku, autobusy mają wyłączone silniki. Po naciśnięciu pedału gazu autobus automatycznie odpala. Pulpit jest nowego typu i kolorowy. Na ekranie skierowanym do pasażerów poza informacjami o poszczególnych przystankach będzie żółty pasek z tekstem. Tam pojawią się informacje organizatora czy też z urzędu miejskiego tzw. pasek newsów. Będzie możliwość emisji reklam – mówi Robert Wtykło, kierownik warsztatu PKS Lubin S.A.