Będą pieniądze na drogę S3 w Polsce i Czechach. Komisja Transportu i Turystyki oraz Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii PE przyjęły dokument dotyczący instrumentu finansowego “Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility).

W dokumencie udało się zapewnić możliwość ubiegania się o finansowanie kilku istotnych dla Polski projektów transportowych, w tym drogi S3 – mówi Piotr Borys lubiński europarlamentarzysta. Możliwość finansowania dotyczy również dokumentacji dla Kolei Dużych Prędkości, która ma połączyć Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań.
Dodajmy, że zmiany zostały wprowadzone na wniosek eurodeputowanych Piotra Borysa i Artura Zasadę i one są dla naszego regionu niezwykle istotne bo dotyczą finansowania trasy S3 (odcinek Nowa-Sól – Polkowice – Lubin – Legnica – Jawor – Lubawka – Hradec Kralove) ze środków CEF.
Wniosek zyskał akceptację, gdyż większość posłów obu komisji poparła poprawki złożone przez polskich deputowanych.
– Jako priorytetowy projekt transgraniczny droga S3 może uzyskać dofinansowanie do 40%. mówi Borys. I przypomina, że GDDKiA zakończyła już projektowanie odcinka Nowa Sól – Legnica.
Dodajmy, że koszt pierwszego etapu to 3 mld zł, a odcinka Legnica – Lubawka 4 mld złotych. Droga między Lubinem, a Polkowicami będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę, a w rejonie Lubina zaplanowano trzy węzły łączące S3 z miastem. Dodatkową ciekawostką jest planowana budowa najdłuższego w Polsce tunelu, który poprowadzi S3 pod górami w pobliżu Bolkowa.
Przypomnijmy również, że deklaracje możliwości finansowania S3 złożył 2 tygodnie temu goszczący na Dolnym Śląsku Minister Transportu Sławomir Nowak. – W rozmowie z Ministrem udało nam się uzgodnić wpisanie drogi S3 do dokumentów europejskich, jako warunku niezbędnego dla możliwości pozyskania środków na ich realizację dodaje Piotr Borys. – Droga S3 znalazła się w projekcie, ponieważ spełnia kryteria dla UE i będzie mogła być realizowana w okresie 2014-2020.
Dla Polski inwestycja ta oznacza połączenie w ramach Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (TEN-T) portów Szczecin – Rijeka przez Polskę, Czechy, Austrię, Słowenię, Chorwację, a dla Dolnego Śląska możliwość rozwoju gospodarczego, tworzenia centrów logistycznych oraz szybszy dojazd do atrakcji turystycznych w Karkonoszach i Górach Izerskich.
W ramach instrumentu “Łącząc Europę” dostępnych będzie 31,7 mld euro na infrastrukturę transportową. Środki te zostaną wykorzystane do 2020 roku.
fot. GDDKiA

Poprzedni artykułWpadka na demontażu
Następny artykułChodniki niczyje?