Miasto wypowiedziało gminie Lubin umowę dotyczącą możliwości uczęszczania dzieci i młodzieży mieszkającej w gminie do szkół miejskich. Władze gminy nie zgadzają się z zarzutami, jakoby za uczniami korzystającymi z nauki nie szły pieniądze – subwencja oświatowa i opłaty za transport.
Poniżej prezentujemy oświadczenie Ireny Rogowskiej, wójta gminy wiejskiej Lubin.
„ Sposób wzajemnych rozliczeń między gminami za uczniów uczęszczających do szkół normuje umowa z 1999 r.
Zgodnie z umową Gmina Lubin systematycznie w okresach kwartalnych dokonuje płatności za dzieci uczęszczające do szkół lubińskich, zgodnie z notami wystawianymi przez Miasto Lubin.I tak w roku 2009 przekazano na rzecz Miasta kwotę 2 483 006 zł, w roku 2010 kwotę 2,5 mln zł, a w roku 2011 kwotę 3 mln zł. Zatem Gmina partycypuje w pełni zarówno w wydatkach bieżących jak i inwestycyjnych ponoszonych przez Miasto w szkołach.
Na każdego ucznia w zależności od szkoły Gmina Lubin przekazuje średnio po 755 zł miesięcznie. Na każdego ucznia Miasto otrzymuje dodatkowo subwencję oświatową z budżetu państwa w wysokości 455,30 zł na ucznia miesięcznie. Zatem koszty uczęszczania uczniów z Gminy Lubin w pełni pokrywane są ze środków zewnętrznych, a nie przez Miasto Lubin.
Z terenu Gminy Lubin do szkól miejskich uczęszcza obecnie ok. 650 uczniów, w tym do Gimnazjum nr 1 – 360, stanowiąc ponad 60% ogółu uczniów, Gimnazjum nr 4 – 120, a ZSS- 160 uczniów.
Trzeba mieć świadomość, że fakt odstąpienia od nauczania uczniów Gminy Lubin pociągnie za sobą konieczność mocnej reorganizacji sieci szkół miejskich, z likwidacją niektórych i zwolnieniami pracowników. Podobnie dowozy uczniów z Gminy Lubin do szkół w mieście samodzielnie organizuje i finansuje Gmina Lubin wydatkując na ten cel rocznie ponad 420 tysięcy złotych.
Zgodnie z przepisami oświatowymi przynależność do właściwej szkoły obwodowej uzależniona jest od faktycznego miejsca zamieszkania, a nie miejsca zameldowania, zatem zawsze za dziecko zamieszkałe na terenie Gminy Lubin ponosi ona odpłatność i dla tych uczniów Wójt organizuje dowozy do szkół. Do nieodpłatnych dowozów uprawnieni są zgodnie z art. 17 ustawy o systemie oświaty uczniowie uczęszczający do szkół zgodnie z obwodem, natomiast pozostali uczniowie mogą korzystać z tych przewozów za odpłatnością. Zarówno Wójt Gminy jak i Prezydent zobowiązani są do działania zgodnie z prawem i w granicach prawa. Przeprowadzona ostatnio kontrola RIO potwierdziła konieczność szczegółowego, zgodnego z przepisami dokonywania wzajemnych rozliczeń między gminami.
Mając świadomość, że dotychczasowe rozwiązanie dotyczące organizacji obowiązku szkolnego, szczególnie na poziomie gimnazjalnym sprawdzało się, jesteśmy mocno zaskoczeni i zdziwieni takim trybem działania ze strony Miasta.
Zaskoczenie jest tym bardziej duże, że wypowiedzenie umowy nie zostało w żaden sposób zapowiedziane, a odstąpienie od wieloletniej nienagannej współpracy nastąpiło bez wskazania powodów dla takich działań. Należy podkreślić istotę problemu, który dotyczy ok. 650 uczniów uczęszczających do szkół w mieście Lubin, dla których winniśmy bez uprzedzenia zorganizować w bardzo krótkim czasie warunki do realizowania obowiązku szkolnego. Zarówno pod względem finansowym, jak i technicznym, czy organizacyjnym (brak obecnie stosownego lokalu na organizację gimnazjum) nie jesteśmy przygotowani na takie rozwiązania, gdyż nic nie zapowiadało takiej sytuacji. Zatem mając na uwadze dobro uczniów, zaapelowaliśmy do Prezydenta o ponowne przyjrzenie się problemowi i niepodejmowanie drastycznych rozwiązań bez wcześniejszych wzajemnych konsultacji, tym bardziej, że wypowiedzenie umowy nastąpiło z naruszeniem terminu. Mamy nadzieję, że dobro dzieci i ich rodziców zwycięży.”
Autor: MC