Zakłady Górnicze Lubin obchodzą jubileusz 55-lecia – to pierwsza i najstarsza kopalnia KGHM, która otworzyła drogę do największego złoża rud miedzi w Europie. Z tej okazji w CK Muza w Lubinie odbyła się uroczysta Akademia, podczas której wyróżniono 55 osób, zarówno emerytów, jak i obecnych pracowników.

Dziś Polska Miedź to gigant branży z mocną pozycją w pierwszej dziesiątce największych producentów miedzi na świecie.

– Gratuluję wszystkim, zarówno obecnym jak i emerytowanym pracownikom pięknego jubileuszu i dziękuję za wkład w sukces KGHM. To Wy, przez te 55 lat zbudowaliście kapitał wiedzy i doświadczenia, z którego chętnie czerpiemy i dzięki któremu planujemy innowacyjne rozwiązania. Dzięki załodze ZG Lubin ambitnie patrzymy w przyszłość – powiedział Tomasz Zdzikot, prezes zarządu KGHM.

Podczas uroczystej akademii z okazji jubileuszu odznaczono 55 osób. Wśród wyróżnionych znaleźli się obecni i emerytowani pracownicy. ZG Lubin zatrudnia obecnie ponad 3200 osób.

PIERWSZY Z TRZECH

Zakłady Górnicze Lubin to jeden z trzech oddziałów górniczych KGHM Polska Miedź S.A. Budowę zakładów rozpoczęto w 1960 roku, osiem lat później, 19 lipca 1968 roku kopalnia uzyskała 25% docelowej zdolności produkcyjnej, przekazano ją do wstępnej eksploatacji i tę datę przyjmuję się za datę powstania kopalni.

Działalność wydobywcza kopalni prowadzona jest w obszarze górniczym „Lubin-Małomice” na głębokości od 550 do 1006 m. Zasoby przemysłowe złoża wynoszą ponad 320 milionów ton rudy miedzi oraz niemal 17 milionów kilogramów srebra. Aktualna zdolność produkcyjna kopalni wynosi około 8,6 mln t rudy rocznie. W ubiegłym roku (2022) wydobycie miedzi w urobku wynosiło 71,3 tys. t.

DRUGA MŁODOŚĆ NAJSTARSZEJ KOPALNI

ZG Lubin może się poszczycić nie tylko najdłuższym stażem, ale też nieustannym rozwojem. Kopalnia sięga po najnowsze technologie i rozwiązania – m.in. maszyny z napędem bateryjnym. Do ruchu wdrożono już kotwiarkę (Samojezdny Wóz Kotwiący), kontynuowane są testy maszyny typu SWW (Samojezdny Wóz Wiercący). Trwają także procesy certyfikacyjne prototypu pojazdu do transportu ludzi SWT (Samojezdny Wóz Transportowy) i materiałów w podziemnym zakładzie górniczym.

W 2019 roku do użytku został oddany szyb L-VI. Wykonany w latach 80-tych, głęboki na 962 metry, szyb został zmodernizowany i obecnie nie tylko doprowadza świeże powietrze do kopalni, ale pozwala na zjazd załogi, transport materiałów w kontenerach oraz opuszczanie maszyn górniczych. Przed modernizacją szyb pełnił jedynie funkcję wentylacyjną jako szyb wdechowy.

Nowy szyb pozwolił na wydobycie w północnych rejonach obszaru górniczego, co ma duże znaczenie dla utrzymania i rozwoju zdolności produkcyjnych kopalni.

Poprzedni artykułDarmowe pływanie i nordic walking od KGHM kolejny już raz
Następny artykułSpółki z Grupy Kapitałowej KGHM obniżają taryfy za ciepło w Głogowie