ZS MCKK z Lubina, AGH z Krakowa, ZST z Rybnika, szkoły i uczelnie z Portugalii i Turcji to partnerzy projektu „HoloGEM” realizowanego ze środków programu Erazmus. Dzięki trzyletniej współpracy wypracowane zostaną nowe narzędzia w edukacji na kierunkach górniczych. Dotyczy to zarówno górnictwa węglowego, jak i rud miedzi.
Tylko dwie szkoły z Polski Akademia Górniczo Hutnicza z Krakowa zaprosiła do programu „HoloGEM”. To trzyletni cykl działań, który pozwoli wypracować nowoczesne narzędzia nauczania na kierunkach górniczych.
– Projekt dotyczy stworzenia cyfrowych narzędzi do prowadzenia kształcenia zwodów górniczych zarówno na poziomie szkół średnich zawodowych, jak studiów na uczelniach wyższych. Oprócz naszych krajowych partnerów są tez uczelnie i szkoły z Portugalii i z Turcji – wyjaśnia Lucyna Kubis, dyrektor ZS MCKK w Lubinie.
Do piątku 24 marca trwa trzydniowe spotkanie robocze wszystkich partnerów projektu. Do Lubina przyjechali nie tylko profesorowie z AGH, ale też z przedstawiciele szkół i uczelni z Turcji i Portugalii, którzy biorą udział w programie.
– MCKK w Lubinie to szkoła ściśle związana z KGHM, czyli z górnictwem rud miedzi. To pozwala nam na szersze spektrum. Projekt będzie realizowany z dla studentów i uczniów związanych górnictwem z szeroko pojętym górnictwem węglowym i górnictwem rud – mówi Tomasz Nadoba, profesor AGH z Krakowa.
W pierwszej kolejności ustalony zostaje harmonogram działania. Ma też miejsce podział działań w ramach projektu. Dotyczy to kadry dydaktycznej. Potem do projektu włączeni zostaną uczniowie. Jeśli mowa o ZS MCKK, projekt będzie dotyczył kształcących się na kierunkach górniczych i przeróbkarzy. Obecnie to ok. 120 uczniów tej szkoły zarówno na kierunkach branżowych, jak i technikum. Dzięki działaniom w ramach tego programu wypracowane zostaną nowe metody nauczania, które można wykorzystać nie tylko w obrębie murów szkolnych.
– Do tej pory uczyliśmy się z podręczników a teraz chcemy się uczyć z czegoś, do czego będzie dostęp niezależnie od tego, gdzie jesteśmy, czyli platformy, na których będą zamieszczone cyfrowe programy, cyfrowe rozwiązania. To wszystko, co możemy przenieść i w dowolnym miejscu i czasie wykorzystać, niekoniecznie będąc w budynku szkoły – wyjaśnia Lucyna Kubis.