Nieprzyjemny zapach z kanalizacji w okolicy ulicy Sportowej, sklepu z używaną odzieżą i pubu Ave Cezar pojawia się bardzo często i jest mocno uciążliwy – twierdzą mieszkańcy tamtejszych bloków. Jak tłumaczy MPWiK wiele zależy od pogody, czasami od niedrożności sieci. W lubińskiej spółce zapowiedziano, że sieć zostanie profilaktycznie udrożniona, ale warto o jej stan zadbać też samemu.
Czasami nawet nie można otworzyć okna – mówią mieszkańcy, którzy poprosili naszą redakcję o pomoc w wyjaśnieniu dlaczego z kanalizacji wydobywa się okropny zapach.
– Nieprzyjemny zapach wydobywający się z rur kanalizacyjnych może powstawać w skutek tworzącego się ciśnienia, które z określonych przyczyn wypycha powietrze przez dostępne szczeliny i otwory zlokalizowane na włazach kanalizacyjnych zabudowanych na istniejących studzienkach sanitarnych. Bez wątpienia nieprzyjemny zapach może być czynnikiem zdecydowanie naprzykrzającym się w określonym czasie. Zawsze podczas spadku ciśnienia atmosferycznego – tłumaczy ze zrozumieniem Marek Kasian, kierownik Działu Eksploatacji Sieci w MPWiK w Lubinie.
– Nieprzyjemny zapach może również świadczyć o powstałej na sieci niedrożności lub nagromadzeniu się nieczystości, które poprzez brak swobodnego i całkowitego odpływu, powodują powstanie w określonym czasie wspominanego wcześniej zapachu. W dużej mierze za stan kanalizacji odpowiadają sami mieszkańcy. To od prawidłowego korzystania i jej eksploatacji zależy jej stan. Sieć sanitarna służy do odprowadzania ścieków bytowo-gospodarczych natomiast nie może być traktowana, jako śmietnik na odpady, których nagromadzenie w konsekwencji prowadzi do przyczyn omawianych wcześniej niedrożności. Sieci sanitarne na terenie miasta Lubina są poddawane bardzo częstym przeglądom i czyszczeniom za pomocą specjalistycznego sprzętu. Od kilkunastu lat pracownicy działu Eksploatacji Sieci monitorują sieć sanitarną za pomocą kamery inspekcyjnej, dzięki czemu Spółka likwiduje wszelkie nieprawidłowości powstałe z przyczyn zewnętrznych, w celu przywrócenia jej prawidłowego funkcjonowania. Oczywiście pewne przypadki związane choćby z niedrożnością sieci powstają, dlatego MPWiK Sp. z o. o. prowadzi całodzienny całodobowy dyżur pod awaryjnym numerem telefony pogotowia wod-kan – 994. To tutaj mieszkańcy powinni zgłaszać i dzielić się z nami wszelkimi informacjami związanymi z nieodpowiednim funkcjonowaniem sieci – dodaje na koniec Marek Kasian.
Warto z wszelkimi niedogodnościami zwracać się do służb bezpośrednio odpowiedzialnych za usuwanie różnorodnych awarii. Jak wynika z informacji w MPWiK wcześniej mieszkańcy nie uskarżali się w spółce na trudności z zapachem.