Koniec spekulacji, będzie czy nie będzie. GDDKiA ogłosiła pierwsze dwa przetargi na budowę dwóch odcinków S3 czyli projektowanej drogi Nowa Sól-Legnica, przez Polkowice, Lubin. Budowa dotyczy odcinków od Nowej Soli do Sier-polu w sumie 33 km bezkolizyjnej dwupasmówki.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dzisiaj przetargi na pierwsze dwa odcinki drogi ekspresowej S3. Zgodnie z zapowiedziami budowa dolnośląskiego odcinka S3 zacznie się w Nowej Soli. Pierwszy przetarg dotyczy niemal 17 km drogi właśnie od tej miejscowości do Gaworzyc. Drugi przetarg to kolejny odcinek o dł. 16 km od Gaworzyc do Kazimierzowa, czyli okolic Szybu SW-1 i budowy węzła drogowego w miejscowości Potoczek, gdzie obecnie jest zjazd na Głogów.
O przygotowywanej inwestycji na bazie sprawdzonych danych informujemy regularnie od ubiegłego roku, kiedy to niektóre media podały plotkarskie doniesienia o rzekomym wykreśleniu Lubina z przebiegu tej niezwykle ważnej dla nas drogi. Inwestor generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma bardzo ambitny plan. Po sześcioletnim przygotowywaniu dokumentacji i uzyskiwaniu wszelkich uzgodnień dla 150-kilometrowej trasy Nowa Sól-Lubawka. – Przetargi chcemy ogłosić już w sierpniu – mówił w czerwcu dyrektor Wrocławskiego Oddziału GDDKiA – Robert Radoń. – Będziemy je ogłaszali na poszczególne odcinki. S3 między Legnicą, a Lubawką doczeka się przetargu również w tym roku.
Słowa dyrektora dzisiaj stały się faktem. Pozostaje tylko poczekać na przetargi na kolejne odcinki – Zadanie dzielimy na kilku wykonawców na poszczególne odcinki. Odcinków między Nową Solą, a Legnicą będzie około 5 – mówił nam dyrektor Radoń.
Pierwsze dwa przetargi obejmują w sumie budowę 33 kilometrów bezpiecznej dwupasmowej drogi z opcją, że w przyszłości może zostać poszerzona o trzeci pas. Świadczą o tym planowane wiadukty, które mają mieć przekrój przewidziany dla dwóch trzypasmowych jezdni. Poszukiwani wykonawcy będą mieli w33 miesiące na zrealizowanie budowy z wyłączeniem miesięcy zimowych. Inwestor w czerwcu jednak szacował, że w już 2016 roku będziemy mogli jeździć nową drogą. W ramach dotychczasowych przetargów powstanie 5 węzłów drogowych „Nowa Sól Południe” oraz „Nowe Miasteczko” i „Gaworzyce”, „Drożów” oraz „Potoczek”. Korekta czeka sieć lokalnych dróg, które kolidują z S3. Do tego dochodzą liczne obiekty inżynierskie w tym 8 wiaduktów które przejdą nad „trójką” i wyeliminują kolizyjne skrzyżowania z drogami lokalnymi. W zakresie przetargowym jest również 300 metrowa estakada, która ma przechodzić m.in. nad linią kolejową. O tej ważnej dla regionu inwestycji mówię od dawna, przekazując informacje o aktualnym stanie prac, czy sposobie finansowania budowy tej drogi – mówi Piotr Borys, wcześniej wicemarszałek Dolnego Śląska, a dzisiaj eurodeputowany z Lubina. – Powstanie ona w dużej części z unijnych pieniędzy. Ogłoszenie przetargów to bardzo ważny moment, bo inwestor czyli skarb państwa przez wrocławski oddział GDDKiA przechodzi do czynów i zaczyna faktyczną realizację budowy planowanej jeszcze w czasach PRL
Wykonawcy mają czas do 1 października na przygotowanie ofert. Jeżeli nie pojawią się przetargowe opóźnienia umowa na budowę zostanie podpisana na przełomie roku, a wiosną prace rusza pełną parą. Budowa S3 między Nową Solą, a Lubawką (przebiegającą przez Polkowice, Lubin, Legnicę, Bolków, Jelenią Górę) ma kosztować szacunkowo 7 mld zł. Przypomnijmy, że na początku tego roku rząd zarezerwował pieniądze na budowę tej ważnej dla Zagłębia Miedziowego trasy i wpisał ją do planu realizacji dróg ekspresowych do roku 2020, które będą współfinansowane z budżetu UE w perspektywie finansowej 2014-2020.