Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych apelują do mieszkańców o zaktualizowanie swoich danych niezbędnych do potwierdzenia prawa do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej. Jednym słowem – chcesz się leczyć bezpłatnie – musisz zadbać o aktualne dane.
Apel wystosowano, ponieważ od 1 stycznia przyszłego roku prawo do świadczeń opieki zdrowotnej będzie potwierdzane elektronicznie. Dlatego bardzo ważne jest, żeby w bazie Narodowego Funduszu Zdrowia były aktualne dane o okresach ubezpieczenia zdrowotnego i członkach rodzin ubezpieczonych.
– ZUS przekazuje do NFZ dane, które zostały przesłane przez płatników składek w dokumentach ubezpieczeniowych. Błędne lub nieaktualne dane w bazach ZUS i NFZ mogą skutkować komplikacjami przy rejestrowaniu się u lekarza – mówi Elżbieta Kurek, rzecznik prasowy ZUS. – Dlatego zarówno sami ubezpieczeni, jak i płatnicy składek (m.in. pracodawcy) powinni sprawdzić, czy do ZUS przekazano poprawne dane o ubezpieczonych, np. w zgłoszeniach i wyrejestrowaniach.
Ubezpieczeni powinni sprawdzić, czy przekazali swojemu płatnikowi składek informacje o członkach rodziny, niezbędne do złożenia prawidłowych zgłoszeń lub wyrejestrowań, a w szczególności o uzyskaniu tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu zatrudnienia, rejestracji jako osoba bezrobotna, rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, itp.), ukończeniu kształcenia przez pełnoletnie dziecko, ukończeniu 26 lat przez dziecko, nawet jeśli nadal się kształci, chyba że posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi.
Płatnicy składek również powinni zwrócili uwagę na prawidłowość danych dotyczących osób ubezpieczonych, że szczególnym uwzględnieniem członków ich rodzin. Często zdarza się, że nie dokonano wyrejestrowania w przypadkach, gdy wyrejestrowano ubezpieczonego, który zgłosił członka rodziny, pełnoletni członek rodziny ukończył naukę lub członek rodziny, w tym dziecko i małżonek, uzyskał tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu pracy, uzyskaniu statusu bezrobotnego, rozpoczęciu działalności gospodarczej itp.).
– Prosimy o sprawdzenie dokumentacji oraz wyjaśnienie z ubezpieczonymi ewentualnych wątpliwości. Gdyby okazało się, że nie zgłoszono lub nie wyrejestrowano ubezpieczonego albo członków jego rodziny mimo takiej konieczności, zwracamy się z prośbą o spełnienie tego obowiązku – dodaje Kurek.
Informacje o systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), znaleźć można na stronie internetowej NFZ: www.nfz.gov.pl